Logo

Úvodní strana » Předškoláci

Předškoláci

Na této stránce připravujeme návrhy činností pro procvičování doma i venku na každý týden. Práce je systematická, navazuje na to, co už se ve školce děti učily. Chápeme vaši situaci a přejeme co nejvíce pohody bez nadměrného stresu. Hrajte s dětmi pexeso, deskové hry, čtěte si, zpívejte a kreslete, zapojte děti do domácích prací, nechte je pomáhat při vaření, to vše je pro ně prospěšné (např. pohyb ruky při solení napomáhá ke správnému špetkovému úchopu tužky). Pracovních listů vám dáváme k dispozici více, ale není nutné vyplnit všechny. Slouží k procvičení znalostí. Řiďte se zdravým rozumem. Nejvíce dětem prospěje klidná maminka a její pohlazení.

Případné dotazy a zpětnou vazbu můžete poslat na e-mail  pastelka.ms@volny.cz

Od 12.4.je obnoven provoz MŠ pro předškolní děti, výuka probíhá prezenční formou.

PROCVIČOVÁNÍ DOMA-DISTANČNÍ VÝUKA: 

Putování za hvězdičkou v oboře Hvězda aneb pojďme ven-týden od 6.-11.4.2021

Všichni určitě znáte oboru Hvězda a její překrásnou stavbu. Nemáme to z Řep moc daleko. Když se podíváme z výšky, uvidíme tvar šesticípé hvězdy. Pojďme se tam podívat, trochu si společně pohrát a protáhnout tělo. Že jste právě teď na chalupě nebo u babičky? Nevadí, můžete zajít do jiného lesa nebo třeba do parku.

Ve Hvězdě budeme plnit 6 úkolů, po splnění každého úkolu si pak doma můžeš vybarvit jeden cíp hvězdičky, doprostřed nalep fotku z výletu nebo nakresli, co jsi cestou zažil. Vybarvenou hvězdu můžeš donést do školky a tam pak bude na tebe čekat nějaká odměna. Celou dobu se pozorně dívej a chovej se k přírodě ohleduplně. Určitě nebudeš nikde odhazovat odpadky, na to máme koše.

Zde si vytiskni velkou hvězdu a za každý splněný úkol si pak doma vybarvi jeden cíp:  Putování za hvězdou ve Hvězdě.pdf

  1. úkol – Oboru vybudoval král Ferdinand I. Letohrádek Hvězda nechal později postavit jeho syn. Letohrádek má tvar hvězdy. Kde všude můžeš najít hvězdu? Jaké další tvary znáš? Najdi klacíky a kamínky a zkus z nich vytvořit hvězdu, čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh. Můžeš je i nakreslit klacíkem do země. Pojmenovat můžeš i tvary okolo sebe. Třeba lavička má tvar obdélníku. Co taková ptačí budka? V oboře jich je na stromech hodně, všiml sis?

  2. úkol – v této oboře se dříve pořádaly často lovy. Žilo tady mnoho lesních zvířat. Vyjmenuj alespoň 6 zvířat, která žijí volně v přírodě. Rozhlédni se a pověz, jaké zvíře tady vidíš nebo slyšíš. I teď jich tady žije dost. Poznáš jistě i některé ptáky. Zahraj si na lovce. Nakresli nebo vytvoř kruh, který bude představovat lovené zvíře a potom se do něj zkus trefit třeba šiškou. Kdo z tvé rodiny je nejlepší lovec?
  3. úkol – Cestou si popovídejte a zkuste procvičit jazyk některými jazykolamy. Komu se jazýček nezamotá? Řekni několikrát za sebou – Drbu vrbu, drbu vrbu. Královská Klára na klavír hrála. Klapka klapla. Až bude jazyk unavený, zopakujte si kategorizaci. Řekněte dětem několik slov z jedné kategorie a děti  určí nadřazený pojem. Např.: myš, srna, jelen, divoké prase-jedním slovem=zvířata. Hrdlička, sýkorka, straka, sojka= ptáci. Vymyslete další slova.
  4. úkol-Nedaleko od obory se před mnoha lety konala velká bitva. Rodiče jistě vědí, že to bylo 8.11.1620. Vojáci, kteří tam tenkrát bojovali, byli moc stateční. Zkus vyzkoušet, jak silný a statečný je tvůj tatínek nebo dědeček. Má také sílu jako pořádný voják? Dokáže tě zvednout do výšky? Asi ano, ale co maminku? Uzvedne ji také aspoň kousek? Kluci si s tátou nebo bráškou mohou opatrně poměřit svou sílu třeba přetlačováním. Taková bitva se ale neobešla bez zranění. Každá rána se musí dobře umýt čistou vodou. Vojákům tehdy mohly pomoci i obklady a koupele z bylinek. Víš, že se některé léky vyrábí z léčivých rostlin? Najdi v okolí alespoň jednu léčivou rostlinku. Prohlédni si je na obrázku na našem webu níže a potom můžeš pátrat okolo.
  5. úkol - Už víme, že oboru založil král Ferdinand I. Nauč se básničku o králi a vymysli si, co bys dělal, kdybys byl králem a holčičky královnou. Jak by se ve tvé zemi žilo, co bys pro své lidi udělal?

Král
Zvláštní sen se mi dnes zdál.
Byl jsem velké země král.
Měl jsem zlatou korunu
a seděl jsem na trůnu

Lid mě velmi miloval,
že jsem dobře kraloval.
Těžký úkol to však byl,
radši jsem se probudil.

   6. úkol- Poslední úkol je běh k Letohrádku Hvězda. Až se budeš blížit, popros rodiče, aby ti odpočítali začátek a co nejrychleji doběhni až na místo. Můžete si dát i rodinný závod, ale pozor, spravedlnost musí být. Tátové by měli mít cestu nejdelší a malí sourozenci zase nejkratší. A kdo vyhraje? Každý, kdo to zkusí. Běháme přece pro radost a pro zdraví!

Výborně, jste moc šikovné děti. Doma si po hvězdné výpravě odpočiň a nezapomeň vybarvit jednotlivé cípy naší hvězdičky. Použij barvy, které se ti líbí, můžeš nakreslit i ozdoby, proužky, kytičky atd. Všechno je dovoleno. Ve školce se už těšíme na tvou hvězdu. A protože jsi šikovný, můžeš si už teď vybarvit tuto hvězdičkou pochvalu! hvězdná pochvala.pdf

Léčivé rostliny:

dub.jpg

Dub má léčivé listy i kůru. Pomáhá léčit rány i bolavé zuby. Jaké má plody? Přece žaludy, ale ty uvidíme až na podzim. Na nich si pochutnají třeba divoká prasátka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jitrocel.jpg

 

Jitrocel pomáhá léčit kašel. Když venku nemáš náplast a natlučeš si kolínko, může ti pomoci obklad z lístku jitrocele. Roste skoro všude, i na zahradě naší školky. Možná ti doma maminka dává na kašel jitrocelový sirup.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kopřiva.jpg

Kopřivu jistě znáš. Sice pálí, ale moc dobře umí čistit krev. Dělá se z ní kopřivový čaj. Možná ji maminka nebo babička dala minulý týden do velikonoční nádivky.

 

 

 

 

 

 

pampeliška.jpg

 

Pampelišku zná určitě každý. Má léčivé květy, listy i kořen. Pomáhá na bolavé bříško. Sbírat ji můžeš jen v čisté přírodě. Její listy se mohou přidat i do salátu. Pokud se na to netroufneš, nech listy králíčkům. Víš, jak se pampeliška správně jmenuje? Je to smetánka lékařská.

 

 

 

 

 

 

podběl.jpgPodběl je trošku podobný pampelišce. Jeho květy mají také žlutou barvu. Pomáhá léčit kašel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud dětem něco dobře nepůjde, můžete zopakovat na pracovních listech:

Dokonči řadu královských korun. Možná nosil král Ferdinand podobnou:  logické myšlení.pdf

Poznáš všechna tato zvířata? Která z nich jsi už viděl ve skutečnosti: lesní zvířata.pdf

Pojmenuj věci jedním slovem: nadřazené pojmy.pdf

Procvič si, které slabiky jsou dlouhé, které krátké. První list ti pomůže číst krátce a dlouze a na 2. listě už zvládneš všechno sám:  délka samohlásek.pdf

Ve Hvězdě je hodně mravenců, možná jsi tam našel i mraveniště. Zkus je spočítat a procvičit si, co je nad, pod:mraveniště -prostorová orientace.pdf

Hudební aktivity:

Ve školce leží opuštěné Lego a Lego Duplo. Těšíme se, že už brzy z něj budete zase stavět něco pěkného. Posíláme písničku s obrázky stejné stavebnice, kterou nám letos do Pastelky donesl Ježíšek. Samozřejme je tento týden o hvězdičce:https://www.youtube.com/watch?v=euMJqyuftxk

Dovedeš rozlišit lesní zvířátka podle zvuku? Poslechni si, jaké zvuky vydávají: https://www.youtube.com/watch?v=cZvf3GWH54A

Pracovní činnosti:

Povídali jsme si o králi Ferdinandovi. Jistě nosil královskou korunu. I ty si korunu můžeš poskládat z papíru, není to moc složité. Jen doporučujeme poskládat víc trojúhelníků než 8, aby to vystačilo na tvou hlavu, na videu skládají korunu pro plyšáka. Jednotlivé dílky je vhodnější k sobě slepit. Pak si můžeš hrát na krále nebo královnu. https://www.youtube.com/watch?v=-WAtAQ_Sy4A

 

            Velikonoce     týden od 28.3. – 5.4. 2021

Rozvoj poznání

Blíží se čas Velikonoc, důležitých svátků pro nás všechny, kteří máme rádi Ježíška. Nepřipomínáme si Ježíška pouze o Vánocích, kdy se narodil, ale právě i teď na jaře, kdy nám začíná Pašijový svatý týden, probouzí se příroda, vrací se ptáci z teplých krajin (vlaštovka, čáp…), budí se zvířátka ze zimního spánku, rodí se mláďátka, líhnou se kuřátka…

Připomeň si jednotlivé dny v týdnu, jistě umíš všechny vyjmenovat, s pojmenováním svátečních velikonočních dnů ti jistě pomůžou rodiče a společně si připomeneme tradiční zvyky, které si můžete vyzkoušet i doma.

Pašijový týden letos začíná v neděli 28.3.

KVĚTNÁ NEDĚLE – pojmenování tohoto dne pochází od kvetoucích kočiček, kterými lidé zdobili kostely, aby se líbily Ježíškovi, až tam přijde na návštěvu. Vyzdob si doma stůl vázičkou s květinami, kočičky zkus najít venku na procházce, pohlaď si je, jsou opravdu heboučké. Netrhej je, nech je včelkám k obědu… Znáš pověst o kočičkách?

Podle jedné polské pověsti před mnoha a mnoha lety jednoho jara plakala kočičí máma na břehu řeky, v níž se topila její koťátka. Vrby jívy, které tam rostly, jí chtěly pomoci, a tak spustily své větve do vody, aby se malá koťátka, která spadla do vody při chytání motýlů, měla čeho chytit. Koťátka se pevně chytila větví a jívy je dostaly bezpečně zpět na břeh. Od té doby ve vrbových větvích každé jaro rozkvétají kočičky jako připomínky tlapek, které se jich kdysi držely.

MODRÉ PONDĚLÍ – lidé v tento den dozdobili kostely modrými látkami. Najdi doma 10 modrých předmětů, pojmenuj je, urči počet slabik, první a poslední hlásku.

ŠEDIVÉ ÚTERÝ – uklízel se celý dům, hospodyňky vymetaly pavučiny. I ty si ukliď sám v pokojíčku, utři prach mezi hračkami v poličce, maminka bude určitě ráda a třeba bude ještě od tebe potřebovat další pomoc v domácnosti.

ŠKAREDÁ STŘEDA – kdo se tuto středu mračí, bude se mračit a mít špatnou náladu po celý následující rok. Vyskoč ráno z postýlky s úsměvem a hlídej i maminku s tatínkem, aby se nezapomněli na tebe celý den usmívat 😊. Zakázané jsou i hádky s bráškou nebo sestřičkou 😊

ZELENÝ ČTVRTEK – sněz dnes něco zeleného, abys byl celý rok zdravý, na jaře potřebujeme vitamínky. Dej si hrášek, salátek, mamince doporuč třeba kopřivový čaj, i bylinky se počítají. Pokud máš doma křečka, morčátko nebo králíčka, může slavit zelený čtvrtek s tebou, nakrm ho čerstvými pampeliškovými lístky nebo jetelíčkem…Pozor – zelení gumoví medvídci se nepočítají 😊

VELKÝ PÁTEK – tento den zlí lidé Ježíškovi ublížili a v pověrách je den spojen s velkými kouzly. Otvíraly se hory, které vydávaly poklady. Podívej se na pohádku o chamtivém Trautenberkovi, který právě na tento den čekal…

https://www.youtube.com/watch?v=lG9uSQTbeIk

BÍLÁ SOBOTA – lidé v tento den bílili stěny ve svých domcích, uklízeli, pekli mazance a beránky. Určitě si doma také beránka upečete…

BOŽÍ HOD VELIKONOČNÍ (NEDĚLE) – nejvýznamnější den celého týdne. Ježíšek se probudil a zvítězil nad smrtí. Lidé chodí do kostela Ježíškovo zmrtvýchvstání oslavovat, barví vajíčka jako symbol nového života. Holčičky a maminky, připravte si barvičky na vajíčka a šup do práce, ať máte na pondělí připravenou koledu. Pro koledníka, kterého máš nejradši, budeš potřebovat hlavně vajíčko červené. Tatínci a kluci by si už měli připravit pomlázky  a nacvičit koledu Hody, hody do provody ( provoda – Provodní neděle)

VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ – kluci chodí s pomlázkou, aby vrbovými proutky vyšupali holky, budou pak zdravé celý rok.

Pracovní a výtvarné činnosti

Vajíčka zdobená skořápkami

  • vajíčka vařená máš jistě už obarvená, ale pokud doma nemáš barvičky, můžeš zdobit jednoduše skořápkami. Potřebovat budeš pouze bílá a tmavá vajíčka, k tomu šikovné prstíky a tekuté lepidlo Herkules (nejlépe to s aplikátorem – špičkou, prodávají v Teta drogerii u nás v Řepích).

kraslice.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bramborová tiskátka

  • rodiče ti můžou vyřezat z brambory tiskátka, pak natírej temperkami a můžeš tiskat, třeba i dozdobit gelovými lepidly, nastříhat košíček

bramborové kraslice (2).jpg

 

 

 

bramborové kraslice (1).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

košík.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velikonoční kuřátka – cesta za velikonoční nadílkou    kuratka(1).pdf   vystřihni a vybarvi slepičku a kuřátka – ta ti rodiče očíslují, do kuřátek se může vymyslet a vložit úkol, poschovávají se po bytě. Cesta za velikonoční nadílkou může začít, nadílku ukrývá slepička.

slepice s kuřaty.jpg

 

 

 

 

 

S rodiči nebo sourozenci si můžeš zahrát velikonoční deskovou hru, při ní si zopakuješ počítání. Figurky máš doma jistě z jiných her nebo můžeš použít i drobnou hračku nebo miniautíčko a hrát s nimi. Pěknou zábavu!

Velikonocční cesta.pdf

Matematické představy

Procvič si pojmy VÍCE – MÉNĚ, O KOLIK VÍCE – O KOLIK MÉNĚ, NEJVÍCE – NEJMÉNĚ.

slepice(1).pdf

Zrakové vnímání - Vajíčka jsou šišatá a často se někam zakutálí. Zkus najít vždy dvě vajíčka, která jsou stejně nakloněná.

Vajíčka se nám rozkutálela. spoj spolu vždy dvě stejná a vybarvi každou dvojici jinou barvou..pdf

Jazyková výchova

Tvoření rýmů – vybarvi co se spolu rýmuje, vymysli další rýmy s běžnými předměty, které vidíš doma (VIDLIČKA – ŽIDLIČKA…). Pokud budeš šikovný, můžeš se stát básníkem 😊

Rýmování.pdf

Umíš už zpaměti koledu Hody hody do provody?

Hody, hody, do provody,

já jsem malý zajíček,

utíkal jsem podle vody,

nesl kopu vajíček.

Potkala mě koroptvička,

chtěla jedno červené,

že mi dá lán jetelíčka,

a já řekl ne, ne, ne.

Na dvorečku za potokem,

mám já strýčka králíčka,

tomu nosím každým rokem

malovaná vajíčka.

Hody, hody, do provody,

já jsem malý zajíček,

dojdu-li tam bez nehody,

dám mu kopu vajíček.

 

Někomu z vás ještě před vstupem do školy činí potíže výslovnost hlásky R a Ř. Trénuj, ať to tvůj jazýček do září dobře zvládne.  Procvič si správnou výslovnost a vybarvi vhodné obrázky.

procvičování R.pdf

procvičování R 2.pdf

Procvičování Ř.pdf

K dovednostem do školy trénuj svůj mozek, např. procvičuj pravou a levou hemisféru – důležité pro nácvik čtení a psaní, koordinaci ruky a oka. https://www.youtube.com/watch?v=2uodXxSRXQ0

 

Na volnou chvíli ti nabízíme velikonoční pohádky a video s líhnutím kuřátek: https://www.youtube.com/watch?v=ocDI8D2qRj4

Nezapomeň na protažení tělíčka. Na tuto písničku si můžeš pořádně zaskákat: https://www.youtube.com/watch?v=yJ5iI0yBX7w

https://www.youtube.com/watch?v=bZdg7A3HTgo

Pohádky:

Aby i rodiče měli o svátcích měli chvilku odpočinku, můžeš se zatím podívat na velikonoční pohádku.

O velikonočním vajíčkuhttps://www.youtube.com/watch?v=lgUXv7GMOmc

Prasátko Pepa (Velikonoční vejce): https://www.youtube.com/watch?v=iP--Szok0wg

Krtek a vejce: https://www.youtube.com/watch?v=5_bkQibhxw8

 

JEDEME NA FARMU ZA ZVÍŘÁTKY - týden od 22.3. -28.3.2021

Rozvíjení poznání:

Minulý týden jsme si hráli na ZOO, teď se vydáme na výlet na farmu. Víš, jaká zvířátka tam můžeš vidět? Můžeš některá z nich najít i u nás v Řepích? Při procházce zkus vypátrat, ve kterých zahrádkách mají králíky, slepice, dokonce i koně tady jsou. Vyhledejte s rodiči co nejvíce informací o jednotlivých zvířatech. Zjistíš, čím se živí, jaký nám dávají užitek a jak se jmenují jejich mláďata. Ve školce každý rok děti vymyslí zcela nová jména zvířat a hlavně jejich mláďátek. Umíš celou zvířecí rodinu správně pojmenovat? :-)

Když to zvládneš, určitě pro tebe bude hračka  na pracovním listu přiřadit, co získáme od jednotlivých zvířátek.

užitek zvířat.pdf

Jazykové a hudební činnosti:

Procvič si a rozhýbej svůj jazýček, pomůže ti to ke správné výslovnosti jednotlivých hlásek.

gymnastika mluvidel s pohádkou.pdf

Artikulační cviky se zvířátky:

Pes-haf,haf, haf-horními zuby lehce stiskni spodní ret

kůň-íhahá, íhahá-střídáme široký úsměv-zuby lehce skousni a maximálně rozevři ústa

prase-chro, chro chro-rty vytvoří střední kroužek

kráva-bú, bú, bú-rty vytvoří malý kroužek

ovce-bé, bé, bé-rty stiskni pevně k sobě a roztáhni k mírnému úsměvu

kachna-kač, kač, kač-zuby přibliž k sobě,rty se našpulí

kuře-píp, píp, píp-rty stikni k sobě,roztáhni do úsměvu a znova stiskni

králík-mic, mic, mic-jazyk opři za dolní řezáky,rty roztáhni do úsměvu

Jazýček je procvičený, tak si pojď zazpívat. Můžeš si k písničkám i zatancovat:

Starý farmář farmu měl- https://www.youtube.com/watch?v=DCc1KtOoD4w

Když jsem já sloužil-https://www.youtube.com/watch?v=Kpaf7HwiTkY

Krávy- Uhlíř, Svěrák- https://www.youtube.com/watch?v=EEL2qOclur0

 

Pracovní a výtvarné činnosti:

Vytvoř si kuřátko. Popros maminku, jestli má doma kulaté odličovací tampónky, nalep je, vybarvi vodovkami a dolep kuřeti zobáček, nožky a dokresli očičko. Takový obrázek můžeš použít i jako jarní přáníčko. Podívej, je to snadné!

kuře.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Když se ti kuřátko podaří, popros rodiče, aby ti o něm přečetli básničku od pana Františka Hrubína:

Kuřátko a obilí

Jak to bylo pohádko?
Zabloudilo kuřátko.
Za zahradou mezi poli,
pípá, pípá, nožky bolí.

Ve vysokém obilí,
bude večer za chvíli.
Povezte mi, bílé ovsy,
kudy vede cesta do vsi?

Jen se zeptej ječmene,
snad si na to vzpomene.
Kuře bloudí mezi poli,
pípá, pípá, nožky bolí.

Pověz, milí ječmínku,
jak mám najít maminku?
Ječmen syčí mezi vousy,
ptej se pšenic, vzpomenou si.

Kuře pípá u pšenic,
nevědí však také nic.
Mílé kuře, je nám líto,
ptej se žita, poví ti to.

Kuře hledá žitné pole,
ale to je dávno holé.
A na suchá strniska
vítr tiše zapíská.

Vždyť jsi doma za chalupou.
Slyšíš? V stáji koně dupou,
kocour ve stodole vrní
– a tvá máma za vraty
– zob, zob, zobá bílé zrní
s ostatními kuřaty.

Děkuji ti, žitné pole!
Pozdravuj tam ve stodole!
Koho, milé políčko?
Zrno i to zrníčko!

Ať se ke mě z jara hlásí,
vychovám z nich nové klasy.
A tak mámu za krátko
našlo také kuřátko.


Kuřátko máme a teď můžeš zkusit vytvořit pejska z novin. Popros maminku, aby ti na novinový papír nakreslila kulatou hlavičku, uši a jednoduché tělíčko. Dneska nebudeme stříhat, ale vytrhávat. Procvičíš si tak jemnou motoriku, je to důležité.  Podívej se, jak takový pejsek může vypadat:

vytrhávání.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grafomotorika:

Nazapomínej doma cvičit tak, jak cvičíme ve školce. Pravidelně děláme kroužky zápěstím, kroužíme lokty i rameny.  Tím uvolňujeme ruku a připravujeme se na budoucí psaní. Teď už se učíme dělat smyčky, můžeš je procvičit na naší ovečce. Dokonči její kožíšek.

grafomotorika - smyčky.pdf

Matematické představy:

Zopakuj si, která ruka je pravá a která levá. Pak urči, kam běží zvířátka na farmě. Doma můžeš počítat své plyšáky, vytvoř z nich skupiny podle počtu nohou a urči, kterých máš více. Čtyřnohých? Počítat můžeš i na pracovním listu, případně srovnat jednotlivá zvířátka podle velikosti.

pravolevá orientace.pdf

Srovnej zvířátka podle velikosti. Vedle největšího nakresli jeden puntík, vedle menšího dva puntíky a vedle nejmenšího 3 puntík.pdf

Pohybové aktivity:

Venku si můžeš se sourozencem nebo rodičem udělat závody zvířátek. Klusat jako koník, skákat jako kuřátko atd. Během procházky pátrej po zvířátkách a můžeš si vytisknout list, kde vyznačíš věci, které jsi venku viděl. Příjemnou zábavu!

prochazka.pdf

 

POJĎME SI HRÁT NA ZOO - týden od 15.3. - 21.3.2021

Zoologická zahrada teď musí být zavřená, ale nám to nevadí, protože my si na ni můžeme zahrát. Víte o tom, že v ZOO Praha dokonce několik zvířátek onemocnělo? Kdo jim pomohl, jak se jmenuje doktor pro zvířátka? Ano, je to veterinář. Ten nemá snadnou práci, musí umět léčit, ale také musí mít velké znalosti o všech zvířatech. Co o nich víš ty?

Rozvíjení poznání:

Mnoho zajímavého o jednotlivých zvířatech zjistíš ve svých knížkách, z vysílání ČT a také od svých rodičů. Rodičům doporučujeme interaktivní knihu Tajemství zvířecího maskování, která by jistě bavila vaše děti a možná i některé z vás.

 

Na obrázku vidíš několik zvířat. Řekni, co o nich víš, jak vypadají, čím se živí a další zajímavosti. Obrázek si dobře prohlédni a potom odpověz na následující otázky:

zoo.jpg

  1. Kdo stojí uprostřed ZOO, jaké barvy má na sobě?
  2. Kolik lam je v ohradě?
  3. Které zvíře je vlevo vedle papouška?
  4. Kolik zvířat se dívá vpravo?
  5. Jak se jmenuje mládě slona?
  6. Proč má velbloud hrb?
  7. Čím se živí tučňák?
  8.  Kterému zvířeti je podobný osel?
  9.  Co se v ZOO nesmí dělat?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracovní a výtvarné činnosti:

Zkus si vybarvit a potom vystřihnout malého slona Edu. Stříhání rozvíjí koordinaci ruky a oka, trpělivost a přesnost.

eda(1).pdf

Máte doma staré ponožky? Můžete z nich vyrobit různá zvířátka, třeba i hada. Ponožku vycpete vatou, upevníte gumičkami, dolepíte oči, tlamičku, případně jazyk. Chceš, aby had syčel? Vatu můžeš dát do mikrotenového sáčku a ponožku s ním vyplnit. Potom bude had při pohybu pěkně šustit:-).

ponožkový had.jpg

 

 

 

 

 

Opičky mají rády banány. Tady je důkaz: https://www.youtube.com/watch?v=D-hBXV9BkDU

Pojď zkusit upéct banánové sušenky. Recept je tak jednoduchý, že to zvládneš docela sám! Maminku jen popros, aby ti sušenky pomohla vytáhnout z trouby. Je horká a mohla by tě popálit.

Potřebuješ pouze 3 suroviny. Sušenky budou zdravé, není v nich cukr ani mouka.

1.krok: 2-3 hodně měkké banány v misce rozmačkej vidličkou na kaši

2.krok: přidej 1 hrnek jemných ovesných vloček (pokud máte jen obyčejné vločky, můžete je namlet)

3. krok: přidej něco, co vám doma chutná – nasekanou čokoládu, sušené ovoce, oříšky atd.

4. krok: všechno zamíchej a na plech s pečícím papírem dělej lžičkou malé hromádky. Maminka ti pak sušenky upeče cca 10-15 minut na 180 stupňů. Můžeš si je dát ke svačině třeba s kakaem nebo mlékem. Dobrou chuť!

Matematické představy:

Ty jsi už určitě po svačině, ale co opičky? Nakrmíš je? Každé opici připoj čarou tolik banánů, kolik ukazuje hrací kostka vedle ní. Zbývající banány spočítej a dej do kroužku. Kdo měl nevětší hlad? Kdo snědl nejméně? Pracovní list stáhni zde:  opičky.pdf

Gorilí samec Richard v ZOO Praha se už uzdravuje. Jistě byl u něj na návštěvě pan veterinář a měl s sebou i lékařský kufřík. Spočítej, kolik lékařských nástrojů si do něj zabalil. Co myslíš, chybí tam ještě něco? Vybarvi správný počet koleček u jednotlivých předmětů. LÉKAŘSKÝ KUFŘÍK.pdf

Jazykové činnosti a sluchové vnímání:

Určovat hlásku na začátku slova nám už jde dobře. Zopakuj si to a urči hlásku u každého zvířátka, které je na obrázku.

Určovat hlásku na konci slova už je těžší, zkusíme proto nejdříve rozlišit celou poslední slabiku. Zvířátka jela na výlet. Do 1.vagónku nastoupila zvířátka, jejichž jméno končí slabikou CE. Najdeš je? Vymyslíš nějaká další zvířátka, která mají v názvu na konci stejnou slabiku a na obrázku nejsou? Všechny slabiky vytleskej a spočítej.   slabiky - zoo.pdf

Pomoz nám najít poztrácená písmenka ze slova KLOKAN. Tuto dovednost budeš ve škole potřebovat.

klokan - ztracená písmena.pdf

Zkus k našemu úvodnímu obrázku zoologické zahrady vymyslet nějaký příběh. Zapoj fantazii a přemýšlej, co by se všechno v ZOO mohlo stát.

Poznáš zvířata podle zvuku? Pusť si ukázku, potom se otoč a zkus rozlišit hlasy zvířat. Hádat může celá rodina. Komu se to daří?

https://www.youtube.com/watch?v=-ZkRaOGrySo

Grafomotorika: dokresli krokodýlovi zuby. Tužku už jistě držíš správně. krokodýl - grafomotorika.pdf

Hudební a pohybové aktivity + pátrací vycházka:

Vyhlašujeme pátrací akci. Můžete si na procházku vytisknout pracovní list, vzít si s sebou tužku a u každého řádku nechat dětem určitou dobu na pátrání po věcech, které souvisí se zvířátky v tabulce. Děti do ní mohou vyznačit své objevy. Přejeme vám příjemnou zábavu!

pátrání se zvířátky.pdf

Zacvičte si s námi: https://www.youtube.com/watch?v=Mw5NmWeB7LU

https://www.youtube.com/watch?v=ssVoM0tJN58

 

LOGOPEDIE HRAVĚ A S ÚSMĚVEM - TÝDEN 8. 3. - 12. 3. 2021

  PILNÍČEK NA JAZÝČEK

  POHÁDKA O JAZÝČKU

       BYL JEDNOU JEDEN DŮM.                          

       (přejedeme si prstem po rtech)

       V TOM DOMĚ BYDLEL JAZÝČEK.             

       (vyplázneme jazyk)

       KAŽDÝ DEN ČEKAL, KDO PŘIJDE NA NÁVŠTĚVU.

       (několikrát za sebou vyplázneme jazyk)

       PODÍVAL SE NA VŠECHNY STRANY.

       (jazykem pohybujeme vpravo, vlevo, nahoru, dolů)

       A OPRAVDU KAMARÁDI PŘIŠLI, ZAKLEPALI NA DVÍŘKA.

       (klepeme jazykem na horní patro, s otevřenou pusou a přidáme zvuk "ddd")

       NEJDŘÍV PŘIŠLA RYBIČKA.

       (otevřeme pořádně ústa  a vyšpulíme)

       POTOM PŘIŠEL SLON. SLON MÁ DLOUHÝ CHOBOT.

       (pohybujeme jazykem ze strany na stranu)

       PŘIŠLA KOČIČKA.

       (rty "namažeme" – nutelou, džemem, medem a pak pomalu olizujeme rty jazykem horní, dolní, dokola tak, abychom olízli rty od jednoho koutku ke druhému)

       PŘIKLUSALI KONÍCI. STAŘÍ I MLADÍ.

       (jazyk přitlačíme o horní patro a luskáme s ním, nejdříve pomalu jako staří, potom rychle jako mladí)

       DOKONCE I SLIMÁK SE PŘIPLAZIL.

       (konec jazyka opřeme o dolní zuby, zdvihneme a co nejvíce uvolníme)

       KDYŽ SE ZVÍŘÁTKA POTKAJÍ, PUSU SI DAJÍ.

       (pusinka jednou, dvakrát, třikrát)

       ZAHRAJÍ SI FOTBAL.

       (koncem jazyka střídavě tlačíme na jednu a potom na druhou tvář "gól", pusa je zavřená)

       POHOUPOU SE NA HOUPAČCE.

       (zapřeme jazyk za horní zuby)

       SPOLU SI ZASOUTĚŽÍ, I KDYŽ JE VÍTR.

       (našpulíme rty a nadechneme se nosem, máme zavřenou pusu, vydechneme pusou – vyslovujeme "fúúúúú")

       KDYŽ SKONČÍ, KAŽDÝ JE UNAVENÝ A JDOU SI ODPOČINOUT.

       (zíváme)

Nastala chvilka odpočinku. Jazýček usnul ve své pusince. Stejně tak,  jako i my usínáme ve své postýlce, ve svém domečku.

Příloha č. 1 - Vybarvi a spoj.pdf

•      HRAJEME SI S PEXESEM

Každý z nás někdy hrál pexeso. Radost z úspěchu umožňuje dítěti nevnímat, že se vlastně učí. Nenápadně se procvičuje slovní zásoba, sluchové a zrakové vnímání, početní představy. Přitom se rozvíjí i charakterové vlastnosti dítěte a utváří se domácí pohoda – milou pochvalou, vlídným povzbuzením. Čas, který společně prožijeme s dětmi nad smysluplnou hrou, nelze nahradit televizí ani počítačem. Láskyplné ovzduší a náš mluvní vzor jsou nenahraditelné.Tak zamíchejme obrázky a pojďme rozdávat..

          1.      Rozvoj slovní zásoby a vyjadřovací obratnosti, hry se slovy

         a)    Porozumění slovům – vy řektete slovo, dítě podá obrázek.

         b)    Dítě zkusí pojmenovat všechny obrázky daného tématu.

c)    Zdrobněliny – na vybraných obrázcích procvičujeme zdrobněliny, dítěti pomáhejte, např.  "Velká je ruka, malá je?            později pracujte bez nápovědy, střídejte se.

d)    Kategorizace – dítě se pokusí vyjmenovat ještě další slova, která patří do daného okruhu (židle, stůl,skříň, atd.)

e)    Rytmizace – dítě vytleskává předložená slova po slabikách.

f)    Rytmizace s určením počtu tlesknutí – dítě určí, z kolika tlesknutí (slabik) se skládá dané slovo. Obrázky lze řadit do skupin podle počtu tlesknutí.

           g)    Tvorba věty – dítě vytvoří jednoduchou krátkou větu popisující obrázek. Můžete mu pomoci nápovědnou otázkou

          2. Logické myšlení

a)    Řazení obrázků podle témat – vyberte několik obrázků z různých témat, promíchejte je a střídavě vybírejte z hromádky.  Určete, do jaké skupiny obrázek patří např.: "Jablko patří mezi ovoce, mrkev je zelenina."

b)    Co do skupiny nepatří – vyberte jedno téma a přidejte mezi obrázky jeden z jiné skupiny. Dít má najít, který obrázek tam nepatří, a odůvodnit proč např.: "Jablko, hruška, banán, malina, mrkev, borůvka. Mrkev nepatří mezi ovoce, protože je to zelenina.

           3. Sluchové vnímání

         a)    Sluchová pozornost, hra na domluvené slovo – dítě si vybere jednu kartičku a položí si ji před sebe. Jmenujte řadu                různých slov. Když řeknete domluvené slovo, dítě obrázek zvedne. Počet domluvených slov můžeme postupně zvyšovat.

            b)    Hledání začátku slova. Dítě má najít mezi obrázky takové, které začínají určitou slabikou nebo hláskou.

           4. Sluchová paměť

          a)    Jmenujte řadu několika slov (dvou až pěti). Potom dítěti předložte jmenované obrázky, ať je seřadí podle slyšeného.     Úkol můžete zpestřit větou např.: "Babička vypěstovala na záhonku okurky, papriky a mrkev." Dítě dá na stůl okurky, papriky a mrkev.

         b)    Porozumění větám – dítě plní pokyny typu: "Dej mrkev na okno, banán pod židli a hrušku vedle stolu."

         c)    Řazení obrázků do řady – např.: "Dej banán před jablko, hrušku za malinu, švestku poslední."

5.      Rozvoj zrakového vnímání

          a)    Stejné x odlišné–dvojice obrázků rozložte na stole lícem vzhůru. Dítě má za úkol najít stejné dvojice. Tento úkol je vhodný pro nejmenší děti, aby pochopily pojmy "je to stejné" a "není to stejné".

         b)    Hledej obrázek – po místnosti schovejte několik obrázků, dítě je má najít a pojmenovat.

     c)   Samá voda, přihořívá... - dítě hledá po pokoji obrázky podle vašeho návodu "samá voda, přihořívá, hoří".

6.      Zraková paměť

          a)    Pexeso – tak, jak ho všichni znáte, s počtem karet podle vašeho uvážení.

           b)    Obrázky v řadě – dejte do řady několik obrázků (tři a více). Dítě si je prohlédne, pojmenuje a společně je otočte lícem  dolů. Dítěti dejte tytéž obrázky (druhé z dvojice), které přiloží do spodní řady pod otočené obrázky, bude se tedy snažit dát stejný obrázek pod stejný.

          c)    Kimova hra – dítě si prohlédne několik obrázků, po chvíli je zakryjte šátkem a dítě vyjmenuje ty, které si zapamatovalo.

         d)    Co zmizelo – na stůl dejte určitý počet obrázků, dítě si je prohlédne, pojmenuje. Potom na chvíli zavře oči, vy jeden obrázek (nebo více) odstraníte a dítě má poznat, který obrázek zmizel.

          e)    Co přibylo – obměna předchozí hry, kdy naopak jeden nebo více obrázků přidáte.

7.      Rozvoj početních představ

          a)    Porovnání, odhad množství – používání pojmů "více, méně, málo, hodně, všechno, nic".

          b)    Početní řada – nácvik počítání do pěti, do deseti.

          c)    Určení pozice obrázků v řadě – dítě nejprve hledá, co je první, předposlední, poslední. Později pracuje podle vašich pokynů, např.: "první dej rybíz, doprostřed malinu a poslední jahodu".

Příloha č. 2 - pexeso (děti samostatně vystřihnou pexeso) části těla, ovoce, zeleniny.

Příloha č. 2 - Pexeso - ovoce.pdf

Příloha č. 2 - Pexeso - zelenina.pdf

Příloha č. 3 –pracovní list “Lidská postava” - poslouchej slova, která ti maminka bude říkat po hláskách. Slovo, které jsi slyšel, ukaž na obrázku a zakroužkuj. Dokresli obličej a oblečení. Pod obrázek namaluj tolik teček, kolik má slovo hlásek. Dokážeš to?

           Příloha č. 2 - Pexeso - části těla.pdf

Protáhni si tělíčko: https://www.youtube.com/watch?v=h0XcdGIKTIY

LOGOPEDICKÁ BÁSNIČKA - zaměřená na procvičování “BR”

            V Brně bydlí obr,

            zuby má jak bobr.

            Jeho ženu obryni

            naleznete v kuchyni.

            Na bradě má bradavici,

            k obědu jí brokolici.   

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI – pohyblivý obrázek, “Myjeme si ruce”. Vybarvíme si omalovánku, podle předlohy nastřihneme ji a vystřihneme proud vody, který následně vložíme do obrázku. Při pohybu se nám obrázek bude měnit.

Příloha č. 4 - Pracovní list, omalovánka - Myjeme si ruce.pdf

Při procházce po sídlišti pozorujeme své okolí. Možná na vás z okna vykoukne sluníčko, které jste mohli vyrábět minulý týden. Tento týden si zahrajeme na detektivy a zkusíme vypátrat obrázky z pracovního listu, který najdeš v příloze.

            hádej, co to je.docx

 

Voláme sluníčko - týden od 1. - 7.3.2021

Rozvoj poznání:

Na procházce s rodiči pozorujeme změny v přírodě. Sluníčko nám už nejenom svítí, ale začíná i hřát… Našli jste už na našem sídlišti první sněženky? Kočičky? Určitě víš, že kočičky si domů netrháme, jenom si jejich kožíšek pohladíme, protože to je první potrava pro včelky po dlouhé zimě. Maminka už má doma možná i tulipány ve váze – prozkoumej rostlinku, uvidíš, že má STONEK, LIST A KVĚT.

Co potřebují rostlinky k životu? Světlo a teplo od sluníčka, vodu, vzduch a zeminu (hlínu) – ta je pro rostlinku jejím „jídlem“.

Můžeš doma vyzkoušet pokus: průhledný kelímek naplň zeminou, do ní zasaď 2-3 sušené fazole nebo hrášek, trošku zalij vodou a dej na okno. Můžeš pozorovat klíčení rostlinky, možná uvidíš i kořínky.

Poznávací procházka s rodiči:

Zkus venku s rodiči najít věci, které vidíš na obrázcích. Vybarvi všechno, co se vám podařilo vypátrat. Pokud najdeš něco zajímavého, co na našem obrázku nevidíš, nakresli to sám na druhou stranu papíru. Některé obrázky možná uvidíš venku až později, proto si pracovní list schovej a doplňuj průběžně podle počasí. Těšíme se na vaše objevy!

poznávací procházka.docx

Jazyková výchova:

Ze školky už umíme dělit slova na slabiky, vytleskávat a spočítat je. Tuto dovednost budeš potřebovat v 1. třídě při výuce čtení. Kdo zvládne, může zkusit slova dělit i na hlásky. Nejdřív procvič na jménech kytiček (sněženka, tulipán, narciska, bledule, petrklíč, kočičky…) – SNĚ-ŽEN-KA, TU-LI-PÁN, můžeš přidávat a vytleskávat i přídavná jména – BÍ-LÁ SNĚ-ŽEN-KA. Rodiče ti jistě napoví, zopakuj si na pracovním listě. Pracovní list- počet slabik, určování hlásek:1-sluchova-analyza-synteza.pdf

Teď už jsi připravený zahrát si s rodinou „KROKOVANOU“ – dospělý řekne slovo a ty to slovo „nakrokuješ“. Uvědomíš si tak dlouhé i krátké slabiky, při hře zapojuješ i tělo, proto ti to lépe půjde. Např. TU-LI-PÁN – 2 krátké kroky a 1 dlouhý. Pokud bude krokovat slova celá rodina, určitě se u toho hodně nasmějete.

Ve volném čase se můžeš učit zpaměti jarní básničku „SLUNÍČKO“. Je potřeba trénovat paměť, ať máš připravenou hlavu do školy.

Sluníčko

Pohladilo jednou slunce

chladnou jarní zem,

na květinky zavolalo:

„Holky, pojďte ven!

Která z vás má odvahu,

vykouknout ven ze sněhu?“

Hlásí se ta malinká,

malá bílá sněženka.

Výtvarné a pracovní činnosti:

Ze žlutého papíru vystřihni žlutá kolečka různých velikostí, nastříhej proužky a slep sluníčka. Ozdob s nimi okna v pokojíčku a při procházce sídlištěm uvidíme, kde tvoří a bydlí děti z Pastelky . Až budeme zase zpátky spolu ve školce, vyrazíme na procházku a třeba uvidíme zrovna tvá sluníčka. Můžeš vyzdobené okno i vyfotit a poslat do školky, budeme se těšit.

sluníčko 1.jpg

sluníčka, VV (2).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matematické představy:

Zopakuj si správné pojmenování geometrických tvarů – KRUH, ČTVEREC, OBDÉLNÍK, TROJÚHELNÍK, využij k tomu pracovní list – nezapomeň při práci správně držet tužku nebo pastelku, znáš to už ze školky.

geometrické tvary.pdf

Jistě to už byla pro tebe hračka a můžeš se stát vynálezcem nové geometrické stavebnice. Budeš potřebovat pouze párátka, špejle, stačí třeba i špagety a ke spojování toho všeho kuličky z modelíny (pokud nemáš doma modelínu, fungují i kuličky z den předem namočené cizrny). Sestav různé geometrické tvary, když jich sestavíš hodně, můžeš je využít k větší stavbě. Budeme rádi, když pošleš foto do školky.

stavebnice.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hudební výchova:

Zkus si zazpívat jarní písničku, určitě ji zná i tvoje maminka. Možná ji taky zpívala ve školce, když byla malá.

K písničce ti přidáváme i omalovánku.   

https://www.youtube.com/watch?v=rW7yILVAvgc&feature=youtu.be

vozilo se na jaře - omalovánka.pdf

Taneček na protažení tělíčka-Sluníčko:

https://www.youtube.com/watch?v=zQWjTC7FDeI&feature=youtu.b

https://www.youtube.com/watch?v=uj5WOh0NMPk

 

Děti mají možnost donést svou práci po skončení vládních opatření do MŠ, mohou se pochlubit, co se jim doma podařilo.

 

Předškolní děti připravujeme na vstup do ZŠ, činnosti jsou doplněny  využitím interaktivní tabule.

Při přípravě se věnujeme následujícím oblastem:

  • předčtenářská gramotnost
  • předmatematická gramotnost
  • grafomotorika
  • motorika
  • vizuomotorika
  • zrakové vnímání
  • sluchové vnímání
  • prostorová orientace
  • časová orientace

                                        

Orientační vyšetření školní zralosti se v naší MŠ mělo uskutečnit v březnu, ale z důvodu uzavření mateřských škol muselo být zrušeno. Naše mateřská škola spolupracuje s pedagogicko- psychologickou poradnou pro Prahu 6 - https://www.ppp6.cz/

ODKLAD ŠKOLNÍ DOCHÁZKY:

Vzhledem k současné situaci doporučujeme rodičům, které paní učitelky upozorňovaly na možnou nezralost dítěte na ZŠ, aby kontaktovali sami paní psycholožku-viz kontakt níže. Žádost o odklad školní docházky je třeba podložit doporučením školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Tyto dokumenty předložíte u zápisu do vaší spádové základní školy, kde následně obdržíte vyjádření o odkladu. Kopii tohoto dokumentu ze ZŠ přineste do mateřské školy. Děkujeme

Kontakt:

PhDr. Irena Kitzberger Vlachynská vlachynska@ppp6.cz

Vokovická 32/3
Praha 6
160 00

Telefon:  220 612 131

 

RODIČŮM PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ DOPORUČUJEME PŘEČÍST SI MATERIÁL MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE

A TĚLOVÝCHOVY S INFORMACEMI, CO BY MĚL JEJICH PŘEDŠKOLÁK ZVLÁDAT:

Desatero pro rodiče.pdf