Vokovická 32/3
Praha 6
160 00
Telefon: 220 612 131
ŠKOLNÍ ZRALOST-na co děti připravujeme před nástupem do ZŠ, co sledujeme:
Řeč-správně vyslovuje všechny hlásky, komunikuje ve větách, gramaticky správně, skloňuje, časuje, dokáže převyprávět příběh, popíše obrázek, tvoří zdrobněliny, synonyma, homonyma, antonyma, přechyluje
Grafomotorika-správně drží tužku, kreslí postavu, dům, zvíře i s detaily, napodobí čárky, smyčky, obloučky, zuby, tvary
Lateralita-vyhraněnost, při kreslení již nestřídá ruce
Matematické představy-počítá do 10, sčítá, odčítá do 6, třídí podle velikosti, barvy, tvaru, rozlišuje geometrické tvary, řadí předměty podle velikosti
Zrakové vnímání-rozliší základní i doplňkové barvy, odstíny, určí odlišnosti podobných tvarů i zrcadlově otočených, pozná stejné tvary, složí obrázek z několika částí
Sluchové vnímání-určí první a poslední hlásku ve slově, rozliší podobná i odlišná slova, vytleská počet slabik, rozliší délku slabik, zapamatuje si několik odlišných slov, dokáže je vyjmenovat
Prostorové a časové vnímání-rozliší pojmy nad, pod, vedle, nahoře, dole, vpravo, vlevo atd., rozliší a pojmenuje dny v týdnu a roční doby, ráno, poledne, večer, dnes, včera, zítra
Vztahy-dokáže navázat kontakt s vrstevníky, rozdělí se, domluví se, přijímá pravidla hry, spolupracuje, zapojuje se do kolektivních činností, ovládá své emoce
Respekt k autoritám-dokáže poslechnout pokyny rodičů a učitelů, odpovídá na otázky, respektuje druhé, domluví se
Slušné chování-pozdraví, poprosí, poděkuje, dodržuje pravidla
Samostatnost-zvládá bez obtíží odloučení od rodičů, samostatně plní úkoly, dosáhne přiměřených cílů bez pomoci dospělého
Odolnost-zvládá prohru, neúspěch, vyrovná se s odmítnutím
Sebeovládání-kontroluje své city, je schopné odložit splnění svých přání, dokáže si říct o pomoc, vyřeší drobné konflikty, nevynucuje si přání nevhodným způsobem, např.pláčem, vztekem
Pozornost-dokáže se sousředit 15 minut i na méně zajímavý úkol, dokončí činnost přiměřenou svému věku, vydrží u hry, kterou si zvolí, dokáže si samostatně hrát
Sebeobsluha-svlékne se, oblékne, dodržuje hygienické návyky, obslouží se samostatně na toaletě, umí se vysmrkat, zapne zip, zaváže tkaničky, má osvojené stolovací a stravovací návyky
Udržování pořádku-uklidí si po sobě hračky, oblečení, roztřídí věci na správná místa, uloží věci do batůžku,zvládá drobné domácí práce- stlaní, prostírání, úklid nádobí atd.
Aktivita-je zvídavé, má zájem o poznávání nových věcí, o pohybové aktivity, těší se do školy
JAK NA SPRÁVNÝ ÚCHOP TUŽKY?
Ke správnému držení tužky je důležité i správně a rovně sedět, nohy dítěte by měly dosáhnout na zem. Dětská ruka se neliší od dospělé pouze velikostí, děti mají místo drobných zápěstních kůstek chrupavky, které se postupně procesem osifikace mění v kost okolo 6.-8. roku věku dítěte, celý proces bývá dokončen mezi 12.-13. rokem. Pro některé děti je špetkový úchop náročný, proto není vhodné děti odradit od kreslení a následnému psaní neustálým opravováním. Denně s dětmi při cvičení zařazujeme cviky na uvolnění ramen, loktů a zápěstí, procvičujeme hybnost prstů. Vhodné aktivity pro přípravu na psaní jsou např. modelování, hra s pískem, sněhem, hra s kolíčky, mačkání, vytrhávání, navlékaní, zatloukání, stříhání, krájení, cvrnkání a pod. Podporujte je v těchto činnostech i doma.
Na správný úchop je vhodné dbát od útlého věku, kdy dítě začíná projevovat zájem o kreslení. Děti zjistí, že mohou spojit paleček s ukazováčkem a prostředníčkem - a vznikne ideální nástroj - špetka! A špetka pomáhá uchopit předměty, jako je právě pastelka! Proto je důležité poskytnout dítěti vhodné náčiní pro kreslení a psaní a tím ho motivovat ho k dalším kresbám.
Má vaše dítě odmítavý postoj ke kreslení? Doporučujeme nabízet mu činnosti rozvíjející jemnou motoriku. "Nejjednodušším způsobem, jak rozvíjet jemnou motoriku u dětí, je zapojit děti do běžných denních a sebeobslužných činností, jako je vaření, pečení, skládání prádla, věšení prádla, spravování věcí, oblékání, obouvání a podobně. Dítě bude nejen trénovat jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka, ale ještě si bude připadat jako důležitý člen rodiny.", říká zkušená grafomotorička Kateřina Tesárková.
Co ovlivňuje správný úchop?
Správný úchop je velmi důležitý. Ovlivňuje kvalitu, čitelnost, rychlost a úhlednost písma. Navíc má významný vliv na koncentraci, uvolnění mluvidel a řeči (pohyb jazyka při kreslení), ale také uvolnění celého těla, zejména procesů jako např. pozornost a myšlení. Proto ho jako rodiče nesmíme podceňovat.
Jak má vypadat správné držení tužky?
Pro správný tzv. špetkovitý úchop je podstatné uvolnění paže, zápěstí a ruky. Tužka je položena na prostředníčku, palec ji přidržuje. Ukazováček je seshora jen položený, aby jím bylo možné poťukat. Tužka směřuje k papíru šikmo, nikoli kolmo, protože leží v prohlubni mezi palcem a ukazovákem. Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi 3 cm.
Důležité je, aby prsty byly pokrčené a celá ruka byla uvolněná. Tím pádem manipulujeme s tužkou snadno do různých směrů - píšeme plynule, bez bolestí nebo křečí, bez únavy ruky. Lokty svírají pravý úhel s deskou stolu a pohyb vychází ze zápěstí a ramene.
Ke správnému sklonu napomáhá natočení sešitu zpravidla souběžně s předloktím. Praváci s pravým překloktím, leváci s levým. Výjimku tvoří děti se zkříženou lateralitou - preferují opačnou ruku a oko. Ti mají sešit rovně před sebou. Sešit lehce přidržuje dlaň levé ruky u praváků, pravé ruky u leváků.
Výběr správného psacího náčiní také ovlivňuje správné držení tužky. Doporučujeme využívat trojhranný program: psací náčiní má trojhranné tělo pro lepší uchopení. Existují varianty pro praváky i leváky. Rozdíl je pouze v tom, že pravák tužku táhne a levák ji před sebou lehce tlačí. Délka tužky by měla přesahovat přes kořen palce. Pokud zjistíte, že vaše dítě drží tužku nesprávným způsobem, upozorněte ho a opravte chybné držení.
K navození správného špetkového úchopu můžeme děti motivovat vyprávěním. Prostředníček je postýlkou pro tužku, ukazováček polštářkem a palec peřinkou, kterou se tužka přikryje. Když ležíme v posteli, polštář a peřina jsou měkké, lehké a nikde nás netlačí.
Tip: Udělejte dětem nácvik zábavný, aby neměly pocit, že jsou nešikovné. Pokud dítě stáhne prostředníček směrem nahoru vedle ukazováčku a drží psací náčiní nesprávně, neříkejte "zase špatně", ale zkuste říci například "tužka spadla do postýlky". Pokud tlačí na ukazováček: "ten polštář ale tlačí". Dítě bude vědět, že nešikovní je tužka, tlačí polštář - ne on. Čím povzbudivější budete, tím více motivujete k dalšímu úsilí naučit vaše dítě- a možná i vás – správně držet psací náčiní.
Nesprávný úchop:
Jak poznáte, že vaše dítě drží tužku nesprávně? Podívejte se na příklady nesprávných úchopů. Pokud vaše dítě používá některý z nich, je potřeba ho vést ke správnému úchopu a ten fixovat. Pokud si dítě zafixuje nesprávný úchop, náprava trvá mnohem déle. Podle odborníků by mělo dítě umět správný úchop před nástupem do základní školy!
Spastický špetkový úchop s prohnutým ukazovákem
Pokud je ruka spastická (křečovitá), nejsou uvolněné prsty a dlaň ruky. I při správně vyvozeném špetkovém úchopu pak vzniká velký tlak na psací náčiní. Prsty jsou sevřené, jsou v napětí a limitovány v pohybu. Tento úchop může způsobit i bolest zápěstí.
Špetkový úchop s prsty ohnutými v dlani
Dítě má při kreslení správně vyvozenou špetku, ale malíček a prstečníček svírá v dlani. Při delší námaze se prostředníček posunuje do dlaně a přiklání se tam, kde vzniká větší napětí. Ruka je křečovitá.
Cigaretový úchop
Psací náčiní leží mezi ukazováčkem a prostředníčkem, palec může být položen na tužce, nebo přes ní. Někdy se může také spojit konečky palce a ukazováčku nad tužkou. Úchop nedovoluje pohyb prstů při psaní a tužka prokluzuje mezi prsty.
Tříprstý úchop
Prsty vytvářejí velký tlak na psací náčiní. Ukazováček je ve špatné poloze a prohýbá se. Prsty mají omezený pohyb a při potřebě delšího a rychlejšího psaní se snižuje kvalita a rychlost písma. Ruka je v napětí a bolí.
Špetkový úchop s palcem v přesahu
Prostředníček a ukazováček jsou na správném místě. Palec by měl být naproti ukazováčku, ale je vysunutý přes tužku. Při tomto úchopu se ruka obtížně posunuje na podložce. Časem může znehybnět zápěstí a vzniká drápovitý úchop, který znemožňuje při psaní pohybovat zápěstím.
Klarinetový úchop
Bříška čtyř prstů se opírají o tužku, palec je v opozici. Pohyb nevychází z prstů, jak by tomu bylo při správném držení. Pohyb vychází ze zápěstí a lokte. Ruka při tomto špatném úchopu není většinou položená na podložce a tužka stojí na špičce, někdy stojí od těla. Dítě má problémy udržet tvar písmen, nevejde se do linie, přetahuje.
Kladívkový úchop
Tento úchop se objevuje zpravidla u dětí, které teprve s uchopováním psacího náčiní začínají. Dítě drží tužku křečovitě, jeho ruka je většinou kolmo k podložce a pohyb vychází z lokte a ramena. Je to úchop pro děti fyziologický, dítě zatím neovládá jemnou motoriku. Postupně s nabývajícími zkušenostmi se tento úchop mění a přechází na úchop prstový.